in Blog, Romania

Bacăul, un oraș cusut cu petec

Modernizarea pietonalului din Bacău a costat (și încă mai costă, căci proiectul nu s-a finalizat) cam 7,2 milioane de lei, dintre care vreo 5,7 milioane sunt fonduri europene nerambursabile.

O investiție bună care a început deja să sufere din cauza companiilor de utilități care nu sunt încă forțate să execute lucrări cu discreție. Problema se pune astfel: primăria montează pavele pe trotuar. O companie de apă (oarecare) constată că o țeavă, care trece pe sub o porțiune de pietonal pavat, s-a defectat și trebuie să intervină să o repare. Cere autorizație, îl pune pe Dorel să facă încălzirea cu un târnacop (sau un picamer, după gust), execută lucrarea și apoi astupă.

În loc să refacă pietonalul cu pavele, preferă să le lase, de obicei, pe spațiul verde paralel cu trotuarul, iar pe locul cu pricina să toarne pământ, balast și ciment sau asfalt.

Cetățeanul care nu are treabă acasă, poate veni să-și monteze pavela ca să nu calce în „glod”. Tot în maniera asta, cetățeanul poate să parcheze și o roabă, să ridice grămăjoara (pentru că nu are ce căuta pe spațiul verde) și să își tragă o cărare mișto de la poartă la coteț. Doar e cetățean european și are drepturi, nu?

2013-04-11 07.39.22

Imagine amator: „Groapa din zona Narcisa, astupata cu pietris dupa lucrari la reteaua de canalizare”

Cazul nu e singular

Pe strada Miron Costin s-au făcut lucrări de modernizare la rețeaua de canalizare (cu fonduri europene și panou care să ne amintească asta). Compania care s-a ocupat de executare a săpat șanțuri înguste și paralele, după care a înlocuit asfaltul stradal cu ciment sau asfalt de proastă calitate. De luni bune, investitorii se pot gândi serios la deschiderea unui parc pentru off-road.

În cartierul Milcov, aproape toate gropile lăsate de lucrători de la diverse companii au fost astupate cu pământ, ciment și un strat subțite de asfalt prost care s-a lăsat și a creat denivelări pe majoritatea străduțelor rezidențiale. Prin zonele „pietonale” au început să răsară firișoare de iarbă.

Pe Aleea Ghioceilor s-a renunțat de tot la asfalt și ciment, gropile fiind acoperite doar cu pământ.

Urmează centrul orașului

În prezent se execută lucrări subterane pe strada 9 Mai, acolo unde circulația autovehiculelor este posibilă doar pe două benzi. Săpăturile s-au extins pe pietonal de unde au fost scoase pavelele și așezate astfel încât trecătorii să pășească pe ele pentru a evita noroiul.

Dacă tradiția se respectă, în acea zonă va rămâne un crater acoperit cu balast, iar pavelele vor fi uitate pe spațiul verde până când va trece un nevoiaș cu o roabă.

În concluzie

Oricât de mult s-ar strădui autoritățile să modernizeze orașul în această perioadă, banii se vor cheltui aiurea iar degradarea cauzată de aceste „reparații” urgente vor transforma Bacăul într-un oraș petecit. Dacă „lucrările” nu vor fi supravegheate și executate astfel încât să nu afecteze calitatea străzilor și a pietonalelor, vom zice mersi dacă vom apuca câteva luni de oraș european.

Write a Comment

Comment