in Blog

Agenția de publicitate nu este un aprozar

În urmă cu trei ani, când am pornit activitatea la Advertica, eram conștient că piața locală nu este educată și că oamenii vor înțelege greu obiectul nostru de activitate. E greu să mergi la cineva, să-i explici că are nevoie de un site pentru a-și promova afacerea, că social media se mănâncă doar cu un branding de calitate, iar  propunerile noastre vin cu cele mai bune intenții.

Poate părea surprinzător, dar este în interesul nostru ca afacerea clientului să prospere.

shutterstock_202533685

„Sunt dulci strugurii? Pot să gust?”

De fiecare dată când am prezentat o ofertă unui client, am pus la cale o întreagă strategie prin care să-i dovedim potențialul. O parte a înțeles, a mers pe mâna noastră și am devenit colaboratori de lungă durată. O altă parte, însă, a văzut o oportunitate de a primi consultanță gratuită. Cererile de ofertă s-au transformat în interviuri, iar interviurile au devenit mici ciupituri de informații. Nu e tocmai ușor să-i dai cu flit unui potențial client, dar nici nu poți oferi consultanță gratuită pe termen lung.

„Dă-mi un cartof și, dacă iese borșul, cumpăr un sac”

Sau clientul care promite colaborări pe termen lung. Rareori se leagă o astfel de înțelegere, iar agenția pierde timp și bani pentru „a-și mări portofoliul”. A fost o greșeală de începător pe care am comis-o și pe care încercăm să n-o repetăm. În timp, am învățat că cele mai bune recomandări nu vin de la clienții cărora le-ai făcut reduceri, ci de la cei care știu să aprecieze prețul corect pentru efortul depus. În spatele unui serviciu stă experiența, studiul și calitatea, elemente pe care clientul le observă la finalul contractului.

„Îmi plac merele, dă-mi o tonă”

Executarea unui serviciu necesită o descriere complexă din partea clientului dar și o oarecare maleabilitate (viziunea lui trebuie filtrată prin tehnică pentru ca solicitarea să poată fi rezolvată). Nu se pot face cai verzi pe pereți și există standarde care trebuie respectate (formatul A4 nu poate fi pătrat). Acest lucru nu înseamnă că beneficiarul trebuie să te încarce cu mai multe pretenții decât îi permite contractul, dar trebuie să înțeleagă că te plătește ca să-i explici și să faci ceea ce el nu poate. Consultanța trebuie inclusă.

„Păi cartofi am și eu la țară, de ce să iau de la tine?”

Cel mai mult îi destest pe cei care-mi spun mie cum să-mi fac meseria, deși ei nu au habar despre ce este vorba. Atât timp cât am un portofoliu în spate, este clar că am și experiența necesară. Clientul, sceptic din fire, are impresia că atunci când nu recomand o modificare, înseamnă că nu mă pricep sau că-mi este lene și începe să caute pe google ca să mă învețe. În realitate, schimbarea pe care el o dorește este absurdă (Comic Sans pe un afiș sau muzică pe fundalul unui site) și încerc să-i argumentez refuzul. Uneori se prinde, alteori cedez și refuz doar să pun lucrarea în portofoliu. Nu merită.

Clientul nostru, stăpânul partenerul nostru

A nu avea interes pentru muncă, înseamnă a nu fi plătit. Nu poți accepta un proiect, dacă nu ai de gând să lucrezi la el.

Este greu să educi o piață și să convingi lumea că sintagma „clientul nostru, stăpânul nostru” nu se referă la sclavagism, ci la un parteneriat. Astfel, au trecut 3 ani în care cifra noastră de afaceri a fost în creștere și nu cred că a fost vorba de hazard. Progresăm.

Foto: imagIN.gr photography / Shutterstock.com

Write a Comment

Comment